PODRĘCZNIKI I WYMAGANIA (Zasady Oceniania)

 Podręczniki w roku szkolnym 2023/24


Klasa 5 SP - Szczęśliwi, którzy szukają prawdy - Podręcznik do nauki religii (cena 17 zł)

Klasa 5 SP - Szczęśliwi, którzy szukają prawdy - Zeszyt ćwiczeń (cena 13 zł)



Klasa 6 SP - Szczęśliwi, którzy odkrywają piękno - Podręcznik do religii (cena 17 zł)

Klasa 6 SP - Szczęśliwi, którzy odkrywają piękno - Zeszyt ćwiczeń (cena 13 zł)




Klasa 7 SP - Szczęśliwi, którzy czynią dobro - Podręcznik do religii (cena 17 zł)

Klasa 7 SP - Szczęśliwi, którzy czynią dobro - Zeszyt ćwiczeń (cena 13 zł)




Klasa 8 SP - Błogosławieni, którzy ufają Jezusowi - Podręcznik do religii (cena 17 zł)





  • Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

I. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania; 

Wymagania edukacyjne i kryteria oceniania z religii w klasach IV-VIII (TREŚĆ poniżej)

Coś dla ambitnych: 

  • udział w konkursie o tematyce religijnej,
  • uczestnictwo w grupie duszpasterskiej (ministranci, schola itp.),
  • prowadzenie zeszytu i/lub zeszytu ćwiczeń w sposób ponadprzeciętny,

II. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; 

1) prace pisemne: 

a) sprawdzian, czyli zapowiedziana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem pisemna wypowiedz ucznia obejmująca określony przez nauczyciela zakres materiału trwająca nie dłużej niż 2 godziny lekcyjne, 

b) kartkówka - pisemna wypowiedz ucznia obejmująca zagadnienia co najwyżej z 3 ostatnich lekcji, możne być niezapowiedziana, 

c) referaty, 

d) zadania domowe; 

2) wypowiedzi ustne: 

a) odpowiedzi i wypowiedzi na lekcji, 

b) wystąpienia (prezentacje), 

c) samodzielne prowadzenie elementów lekcji, 

3) sprawdziany praktyczne; 

4) projekty grupowe; 

5) wyniki pracy w grupach; 

6) samodzielnie wykonywane przez ucznia inne prace np. modele, albumy, zielniki, prezentacje plakaty, itp.; 

7) aktywność poza lekcjami np. udział w konkursach, olimpiadach, zawodach; 

8) przygotowanie do uczestnictwa w lekcji (posiadanie zeszytu, książki, przyrządów, długopisu itp.). 





Przedmiotowe Zasady Oceniania z religii w klasach IV-VIII w roku szkolnym 2023/2024

Na ocenę celującą (6) uczeń:

Spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą. Posiada wiedzę i umiejętności, które są efektem samodzielnej pracy, wynikają z indywidualnych zainteresowań, potrafi je zaprezentować. Jest bardzo aktywny na lekcji. Wykonuje zadane prace i ćwiczenia, przynosi niezbędne pomoce. Prowadzi na bieżąco zeszyt i/lub zeszyt ćwiczeń. Osiąga sukcesy w konkursach religijnych szkolnych i pozaszkolnych.

Na ocenę bardzo dobrą (5) uczeń:

Posiada pełny zakres wiadomości i umiejętności wynikających z programu nauczania. Sprawnie posługuje się nabytymi umiejętnościami, jest zawsze przygotowany i bardzo aktywny na lekcji. Posiada i starannie prowadzi zeszyt i/lub zeszyt ćwiczeń. Przynosi niezbędne pomoce. Bierze aktywny udział w organizowanych konkursach religijnych na terenie szkoły, parafii, miejscowości.

Na ocenę dobrą (4) uczeń:

Opanował większość wiadomości i umiejętności wynikających z programu nauczania i potrafi je poprawnie zaprezentować. Prowadzi na bieżąco zeszyt i/lub zeszyt ćwiczeń, jest zawsze przygotowany do katechezy. Wykonuje systematycznie zadane prace i ćwiczenia. Uczeń posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielne wykorzystanie, jest aktywny na lekcji.

Na ocenę dostateczną (3) uczeń:

Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne na danym etapie nauki, pozwalające na rozumienie podstawowych zagadnień. Potrafi wyrywkowo stosować wiedzę, proste zagadnienia przedstawia przy pomocy nauczyciela, ale ma braki w wiadomościach. Uzupełnia na bieżąco zeszyt i/lub zeszyt ćwiczeń. Wykonuje zadane prace i przynosi niezbędne pomoce, np. podręcznik. Nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem.

Na ocenę dopuszczającą (2) uczeń:

Posiada minimalną wiedzę i umiejętności przewidziane w programie nauczania. Posiada braki w wiedzy i umiejętnościach religijnych, które nie uniemożliwiają mu czynienia postępów w ciągu dalszej nauki. Ma zeszyt i/lub zeszyt ćwiczeń,  który rzadko jest uzupełniany. Sporadycznie włącza się w pracę grupy, proste polecenia wymagające zastosowania podstawowych umiejętności wykonuje przy pomocy nauczyciela.

Na ocenę niedostateczną (1) uczeń:

Nie zostały spełnione kryteria wymagań na ocenę dopuszczającą, niezbędne do opanowania podstawowych umiejętności. Nie prowadzi zeszytu i/lub zeszytu ćwiczeń, nie wykonuje zadawanych prac. Odmawia wszelkiej współpracy.

1.     Uczniowie przynoszą na każdą lekcję podręcznik, zeszyt i/lub zeszyt ćwiczeń.

2.     Zadania domowe oraz prowadzenie zeszytu i/lub zeszytu ćwiczeń podlegają sprawdzeniu i ocenie.

3.     Każda lekcja lub moduł tematyczny może być zakończona sprawdzeniem osiągnięć edukacyjnych uczniów (odpowiedź ustna lub pisemna). Sprawdzian, czyli pisemna wypowiedz ucznia obejmująca określony przez nauczyciela zakres materiału zapowiedziana jest z tygodniowym wyprzedzeniem.

4.     Uczeń ma prawo poprawić oceny w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

5.       Ocena śródroczna i roczna jest wyznacznikiem wiedzy, umiejętności ucznia, aktywności i zaangażowania w prace na lekcji. Wynika z ocen cząstkowych, zdobytych przez ucznia w toku zajęć edukacyjnych. Ocenę ustala się według zasad średniej ważonej obliczanej według wzoru podanego w Statucie Szkoły. Przy ustalaniu oceny szczególnie bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.

6.              Każdej ocenie przypisana jest waga (0, 1, 2 lub 3) za poszczególne formy aktywności:

Formy aktywności

Waga

Sprawdzian, wysokie osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, międzyszkolnych, ogólnopolskich, międzynarodowych i w zawodach sportowych.

3

Poprawa sprawdzianu.

3

Kartkówka, odpowiedź ustna, wysokie osiągnięcia w konkursach szkolnych.

2

Praca na lekcji, zadanie domowe, projekty, praca w grupach, aktywność na lekcji.

1

Diagnozy, testy kompetencji. Ocena poprawiona na wyższą.

0

Średnia

Stopień

Poniżej 1,51

niedostateczny

od 1,51 do 2,50

dopuszczający

od 2,51 do 3,50

dostateczny

od3,51 do 4,50

dobry

od 4,51 do 5,50

bardzo dobry

od 5,51

celujący

7.     Nauczyciel indywidualizuje pracę z uczniem poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. W nauczaniu dzieci z niepełnosprawnościami możliwości ucznia są punktem wyjścia do formułowania wymagań, dlatego ocenia się przede wszystkim postępy i wkład pracy oraz wysiłek włożony w przyswojenie wiadomości przez danego ucznia.

8.     Aktywność, zadania domowe i cząstkowe odpowiedzi uczenia mogą być oceniane plusami (+).  Pięć plusów równa się ocenie bardzo dobrej.

9.     Aktywność na lekcji podlega ocenie w skali: stopień dobry – 4 – db, stopień bardzo dobry – 5 – bdb, stopień celujący – 6 – cel.

10.  Uczeń powinien uzyskać minimum 4 oceny z przedmiotu, przy dwóch godzinach lekcyjnych w tygodniu.

11.  Uczniowi przysługuje dwa „nieprzygotowania” (np.) bez podania przyczyny z wyłączeniem zajęć, na których odbywają się zapowiedziane kartkówki i sprawdziany. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie (np.) na początku lekcji.

12.  Oceniając pracę zdalną uczniów, nauczyciel weźmie pod uwagę postawy – pilność i terminowość, jakość prac domowych, zaangażowanie i samodzielność, zdalną pomoc kolegom w nauce. Nauczyciel stosuje takie narzędzia aktywności ucznia, które pozwolą mu stwierdzić, czy zapoznał się ze wskazanym materiałem, a także dadzą podstawę do oceny jego pracy. Takimi aktywnościami mogą być m.in.: przesłanie plików z tekstami wypracowań, rozwiązaniami zadań, nagranymi wypowiedziami, prezentacjami; wypowiedź ucznia na forum; udział w dyskusjach on-line; rozwiązanie różnorodnych form quizów i testów.

13.  Nauczyciel religii uczący w klasach IV-VIII systematycznie ocenia pracę uczniów, odnotowuje w dzienniku ich osiągnięcia edukacyjne, stosuje skalę ocen od 1 do 6.

 

Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania: %

Stopień

Poniżej 25%

1

26 % -29 %

1+

30 % -35 %

2-

36 % -43 %

2

44% -49%

2+

50% -57%

3-

58% -66%

3

67% -74%

3+

75% -78%

4-

79% -82%

4

83% -89%

4+

90% -92%

5-

93% -95%

5

96% -97%

5+

98% -99%

6-

100%

6

 

Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania, nauczyciel może dostosować pracę pisemną do możliwości uczniów lub stosować następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:  %

Stopień

18% -19%

1+

20% -26%

2-

27% -33%

2

34% -39%

2+

40% -44%

3-

45% -49%

3

50% -54%

3+

55% -60%

4-

61% -65%

4

66% -70%

4+

71% -76%

5-

77% -83%

5

84% -89%

5+

90% -95%

6-

96% -100%

6

(Opracował dnia 31.08.2022 o. Łukasz Wilusz SP)