Podręczniki w roku szkolnym 2023/24
Klasa 5 SP - Szczęśliwi, którzy szukają prawdy - Podręcznik do nauki religii (cena 17 zł)
Klasa 5 SP - Szczęśliwi, którzy szukają prawdy - Zeszyt ćwiczeń (cena 13 zł)
Klasa 6 SP - Szczęśliwi, którzy odkrywają piękno - Podręcznik do religii (cena 17 zł)
Klasa 6 SP - Szczęśliwi, którzy odkrywają piękno - Zeszyt ćwiczeń (cena 13 zł)
Klasa 7 SP - Szczęśliwi, którzy czynią dobro - Podręcznik do religii (cena 17 zł)
Klasa 7 SP - Szczęśliwi, którzy czynią dobro - Zeszyt ćwiczeń (cena 13 zł)
Klasa 8 SP - Błogosławieni, którzy ufają Jezusowi - Podręcznik do religii (cena 17 zł)
- Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
I. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania;
Wymagania edukacyjne i kryteria oceniania z religii w klasach IV-VIII (TREŚĆ poniżej)Coś dla ambitnych:
- udział w konkursie o tematyce religijnej,
- uczestnictwo w grupie duszpasterskiej (ministranci, schola itp.),
- prowadzenie zeszytu i/lub zeszytu ćwiczeń w sposób ponadprzeciętny,
II. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
1) prace pisemne:
a) sprawdzian, czyli zapowiedziana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem pisemna wypowiedz ucznia obejmująca określony przez nauczyciela zakres materiału trwająca nie dłużej niż 2 godziny lekcyjne,
b) kartkówka - pisemna wypowiedz ucznia obejmująca zagadnienia co najwyżej z 3 ostatnich lekcji, możne być niezapowiedziana,
c) referaty,
d) zadania domowe;
2) wypowiedzi ustne:
a) odpowiedzi i wypowiedzi na lekcji,
b) wystąpienia (prezentacje),
c) samodzielne prowadzenie elementów lekcji,
3) sprawdziany praktyczne;
4) projekty grupowe;
5) wyniki pracy w grupach;
6) samodzielnie wykonywane przez ucznia inne prace np. modele, albumy, zielniki, prezentacje plakaty, itp.;
7) aktywność poza lekcjami np. udział w konkursach, olimpiadach, zawodach;
8) przygotowanie do uczestnictwa w lekcji (posiadanie zeszytu, książki, przyrządów, długopisu itp.).
Przedmiotowe
Zasady Oceniania z religii w klasach IV-VIII w roku szkolnym 2023/2024
Na ocenę celującą (6) uczeń:
Spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą. Posiada
wiedzę i umiejętności, które są efektem samodzielnej pracy, wynikają z
indywidualnych zainteresowań, potrafi je zaprezentować. Jest bardzo aktywny na
lekcji. Wykonuje zadane prace i ćwiczenia, przynosi niezbędne pomoce. Prowadzi
na bieżąco zeszyt i/lub zeszyt ćwiczeń. Osiąga sukcesy w konkursach religijnych
szkolnych i pozaszkolnych.
Na ocenę bardzo dobrą (5) uczeń:
Posiada pełny zakres wiadomości i umiejętności
wynikających z programu nauczania. Sprawnie posługuje się nabytymi
umiejętnościami, jest zawsze przygotowany i bardzo aktywny na lekcji. Posiada i
starannie prowadzi zeszyt i/lub zeszyt ćwiczeń. Przynosi niezbędne pomoce. Bierze
aktywny udział w organizowanych konkursach religijnych na terenie szkoły,
parafii, miejscowości.
Na ocenę dobrą (4) uczeń:
Opanował większość wiadomości i umiejętności
wynikających z programu nauczania i potrafi je poprawnie zaprezentować.
Prowadzi na bieżąco zeszyt i/lub zeszyt ćwiczeń, jest zawsze przygotowany do
katechezy. Wykonuje systematycznie zadane prace i ćwiczenia. Uczeń posiada
wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielne wykorzystanie, jest aktywny na
lekcji.
Na ocenę dostateczną (3) uczeń:
Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne na danym
etapie nauki, pozwalające na rozumienie podstawowych zagadnień. Potrafi
wyrywkowo stosować wiedzę, proste zagadnienia przedstawia przy pomocy
nauczyciela, ale ma braki w wiadomościach. Uzupełnia na bieżąco zeszyt i/lub
zeszyt ćwiczeń. Wykonuje zadane prace i przynosi niezbędne pomoce, np.
podręcznik. Nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem.
Na ocenę dopuszczającą (2) uczeń:
Posiada minimalną wiedzę i umiejętności przewidziane w
programie nauczania. Posiada braki w wiedzy i umiejętnościach religijnych,
które nie uniemożliwiają mu czynienia postępów w ciągu dalszej nauki. Ma zeszyt
i/lub zeszyt ćwiczeń, który rzadko jest
uzupełniany. Sporadycznie włącza się w pracę grupy, proste polecenia wymagające
zastosowania podstawowych umiejętności wykonuje przy pomocy nauczyciela.
Na ocenę niedostateczną (1) uczeń:
Nie zostały spełnione kryteria wymagań na ocenę
dopuszczającą, niezbędne do opanowania podstawowych umiejętności. Nie prowadzi
zeszytu i/lub zeszytu ćwiczeń, nie wykonuje zadawanych prac. Odmawia wszelkiej
współpracy.
1. Uczniowie przynoszą na każdą
lekcję podręcznik, zeszyt i/lub zeszyt
ćwiczeń.
2.
Zadania domowe oraz prowadzenie zeszytu
i/lub zeszytu ćwiczeń podlegają
sprawdzeniu i ocenie.
3.
Każda lekcja lub moduł tematyczny może być zakończona sprawdzeniem osiągnięć edukacyjnych uczniów (odpowiedź ustna lub pisemna). Sprawdzian,
czyli pisemna wypowiedz ucznia obejmująca
określony przez nauczyciela zakres materiału zapowiedziana jest z tygodniowym wyprzedzeniem.
4.
Uczeń ma prawo poprawić oceny w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
5. Ocena śródroczna i roczna
jest wyznacznikiem wiedzy, umiejętności ucznia, aktywności i zaangażowania w
prace na lekcji. Wynika z ocen cząstkowych, zdobytych przez ucznia w toku zajęć
edukacyjnych. Ocenę ustala się według zasad średniej ważonej obliczanej według wzoru
podanego w Statucie Szkoły. Przy ustalaniu oceny szczególnie bierze się pod
uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających
ze specyfiki zajęć.
6.
Każdej ocenie
przypisana jest waga (0, 1, 2 lub 3) za poszczególne formy aktywności:
|
|
7.
Nauczyciel indywidualizuje pracę z uczniem poprzez dostosowanie wymagań
edukacyjnych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów na podstawie
pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz orzeczenie o
potrzebie indywidualnego nauczania. W nauczaniu dzieci z niepełnosprawnościami
możliwości ucznia są punktem wyjścia do formułowania wymagań, dlatego ocenia
się przede wszystkim postępy i wkład pracy oraz wysiłek włożony w przyswojenie
wiadomości przez danego ucznia.
8.
Aktywność,
zadania domowe i cząstkowe odpowiedzi uczenia
mogą być oceniane plusami (+). Pięć
plusów równa się ocenie bardzo dobrej.
9.
Aktywność na
lekcji podlega ocenie w skali: stopień dobry – 4 – db, stopień bardzo dobry – 5
– bdb, stopień celujący – 6 – cel.
10.
Uczeń powinien uzyskać minimum 4 oceny z przedmiotu, przy dwóch godzinach
lekcyjnych w tygodniu.
11. Uczniowi przysługuje dwa
„nieprzygotowania” (np.) bez podania przyczyny z wyłączeniem zajęć, na których
odbywają się zapowiedziane kartkówki i sprawdziany. Uczeń zgłasza
nieprzygotowanie (np.) na początku lekcji.
12. Oceniając
pracę zdalną uczniów, nauczyciel weźmie pod uwagę postawy – pilność i
terminowość, jakość prac domowych, zaangażowanie i samodzielność, zdalną pomoc
kolegom w nauce. Nauczyciel stosuje takie narzędzia aktywności ucznia, które
pozwolą mu stwierdzić, czy zapoznał się ze wskazanym materiałem, a także dadzą
podstawę do oceny jego pracy. Takimi aktywnościami mogą być m.in.: przesłanie
plików z tekstami wypracowań, rozwiązaniami zadań, nagranymi wypowiedziami, prezentacjami;
wypowiedź ucznia na forum; udział w dyskusjach on-line; rozwiązanie
różnorodnych form quizów i testów.
13. Nauczyciel religii uczący w
klasach IV-VIII systematycznie ocenia pracę uczniów, odnotowuje w dzienniku ich
osiągnięcia edukacyjne, stosuje skalę ocen od 1 do 6.
|
|
(Opracował dnia 31.08.2022 o. Łukasz Wilusz SP)