klasa 8 lekcja 36. CHRZEŚCIJAŃSTWO A ŚWIAT ANTYCZNY

 

Paweł na Areopagu

Dz 17,16.18-20.22-34


Misja św. Pawła


Podróże misyjne Pawła: Dzieje Apostolskie 13–20








Areopag ateński i współczesne „areopagi”

Areopag, w którym św. Paweł wygłosił swoją mowę, przeszedł do historii jako miejsce spotkania różnych kultur i religii. Ateńczycy gromadzili się na nim, aby posłuchać czegoś nowego. Było to również miejsce posiedzeń przedstawicieli rady miejskiej.

Paweł głosił tu Ewangelię, używając języka odpowiedniego i zrozumiałego w tym środowisku. Nic Grekom nie nakazywał, ale poszukiwał tego, co w świecie pogańskim może być wspólnego z chrześcijaństwem, szukał wspólnych wartości. Doceniał swoich słuchaczy i podejmował z nimi dialog. Chociaż pozornie wydaje się, że w rozmowie z filozofami na Areopagu Paweł poniósł klęskę, to jednak spotkanie to było bardzo ważne. Było to pierwsze wystąpienie św. Pawła w miejscu publicznym, skierowane do szerokiego kręgu słuchaczy. 

Święty Jan Paweł II w encyklice Redemptoris missio wyjaśnia, że Areopag stał się symbolem.


„Areopag był wówczas ośrodkiem kultury wykształconego ludu ateńskiego i dziś można go uznać za symbol nowych miejsc, w których należy głosić Ewangelię”.


Współczesne areopagi:

􀀳 mass-media,

􀀳 działalność na rzecz pokoju i rozwoju na świecie,

􀀳 praca na rzecz praw człowieka i narodów, przede wszystkim mniejszości,

􀀳 działania na rzecz praw kobiety i dziecka,

􀀳 ochrona świata stworzonego (ekologia),

􀀳 kultura,

􀀳 prace badawcze,

􀀳 stosunki międzynarodowe.


Inkulturacja

Słowo „kultura” pochodzi z jęz. łacińskiego, w którym „c” czyta się jako „k”.

Oznacza ono cały dorobek społeczeństwa, zarówno materialny (czyli wszystkie wytwory człowieka), jak i duchowy (literaturę, sztukę, wierzenia, itp.).

Słowo „in” w języku łacińskim oznacza „w”.


Inkulturacja oznacza przeniknięcie do kultury. Jest to proces trwający nieraz wiele lat.


W procesie inkulturacji dochodzi do połączenia dwóch kultur, nierzadko odmiennych. Nie polega on jednak na przekształceniu jednej kultury w drugą, lecz na przenikaniu przy jednoczesnym zachowaniu swoistych cech. W przypadku głoszenia Ewangelii zostają zachowane zasady wiary, natomiast w zależności od terytorium, na którym jest ona głoszona, przybiera formy obecne w danej kulturze. Dzięki temu przekaz Ewangelii staje się czytelny dla ewangelizowanej ludności, ponieważ jest przekazywany w sposób dla niej zrozumiały. Tak właśnie głosił Ewangelię św. Paweł, który został nazwany Apostołem Narodów.



Dla ambitnych: