klasa 8 lekcja 34. JAKOŚĆ WSPÓLNOTY A JAKOŚĆ MOJEJ MODLITWY. PISMO ŚWIĘTE W ŻYCIU CHRZEŚCIJANINA

 Pismo Święte w życiu chrześcijanina


Co ludzie młodzi najczęściej czytają?


Kto z was przeczytał całe Pismo Święte?

Ile według was potrzeba czasu, aby przeczytać całą Biblię?


Z kim czytam Pismo Święte?

Czytamy Pismo Święte, by pogłębiać swoją wiedzę o Bogu i by się modlić tekstami biblijnymi. 

Czytamy je wspólnie podczas katechezy, wyjaśniając jego treść, ale jednocześnie wielu z was w swoim sercu indywidualnie rozważa, co Bóg mówi tymi słowami. 

Podobnie jest podczas liturgii Mszy Świętej. Lektor czyta teksty biblijne, kapłan wyjaśnia je w homilii, a wszyscy powinni odnieść przesłanie do swojego życia.


Czy rozumiesz, co czytasz?

  • Dz 8,27-31.35 (podręcznik fragment)

Metody czytania Pisma Świętego

Zanim wybierzesz sposób zapytaj się: Dlaczego chcę dziś zabrać się za Biblię?

 

  1. Słuchanie – to metoda najbardziej pierwotna. Pismo Święte, także Ewangelia najpierw przekazywane było ustnie. Czytanie Biblii jest też po prostu słuchaniem Pana Boga.
  2. Uczenie się na pamięć – zapamiętywanie fragmentów Pisma Świętego. Są takie fragmenty, które zdecydowanie warto znać. Należą do nich choćby prolog Ewangelii według Świętego Jana, Osiem Błogosławieństw, początek Księgi Rodzaju. Niektórzy twierdzą, że każdy z nas ma Psalm, który jest właśnie o nim. Spróbuj go znaleźć, a później naucz się go na pamięć i módl się nim.
  3. Przepisywanie – przepisując fragmenty Pisma Świętego lub całą księgę można dostrzec strukturę tekstu, poszczególnych zdań, a przede wszystkim pochylić się nad Słowem Boga. Czy zastanawiałeś się kiedyś czemu tekst w niektórych księgach jest wyrównany do obu stron, a w innych – tylko do lewej?
  4. Lectio divina – to tradycyjna metoda Kościoła, polegająca na medytacji fragmentu Pisma Świętego. Składa się na nią kilka etapów:
    • – wstęp (znajdź miejsce i zadbaj o przestrzeń, stań pokornie w obecności Boga, poproś Ducha Świętego o pomoc i prowadzenie)
    • – lectio (czytanie i analiza fragmentu Pisma Świętego – najlepiej kilka razy i na głos, można podkreślić ważniejsze słowa, wypisać wydarzenia czy bohaterów)
    • – meditatio (szukanie głębszego sensu czytanych słów, „przeżuwanie” tekstu. Jakie jest przesłanie tego fragmentu dla Wspólnoty Kościoła i każdego człowieka. Czasem wystarczy skupić się na jednym słowie, zdaniu i przy nim trwać, inny razem można sięgnąć po komentarz biblijny).
    • – contemplatio (zaangażowanie całego siebie w treść i przesłanie Orędzia, zasłuchanie się w Słowo Boże, wejście ze wszystkim co się ma w strumień Bożej myśli, aby pozwolić Bogu by przelał i zanurzył nas w oceanie swojego wewnętrznego Życia i Miłości)
    • – oratio (kontemplacja jest doświadczeniem, które naturalnie ląduje w modlitwie słowami, najczęściej uwielbieniem, dziękczynieniem, a w końcu prośbą o pomoc w podjęciu konkretnych działań w swoim życiu zaraz po zakończeniu lectio divina)
  5. Lectio Continua – to po prostu przeczytanie Pisma Świętego od deski do deski. Można czytać Święte Księgi w różnej kolejności.
  6. Metoda na chybił-trafił – to metoda nadużywana, nie poleca się jej stosowania, bo tkwi w niej niebezpieczeństwo manipulowania Słowem Bożym, zwłaszcza jeśli szuka się konkretnych odpowiedzi losując fragmenty Pisma Świętego. Jest tylko jeden problem. To naprawdę czasem działa.
  7. Zwój – czy wiesz co to są filakterie? Warto zapisać sobie jakiś fragment Pisma Świętego, choćby jedno zdanie i nosić je przy sobie przez cały dzień.
  8. Modlitwa słowami Pisma Świętego – w Biblii jest wiele modlitw, Księga Psalmów to po prostu modlitewnik (także dla Jezusa), z którego warto korzystać w każdej sytuacji życia. Modlitwy można odnaleźć też w innych księgach, również Nowego Testamentu. Kościół od wieków tak się modli, bo nasza modlitwa jest natchnionym darem Boga.
  9. Czytanie tematyczne – chcesz wiedzieć, co Bóg myśli o cierpieniu, przebaczeniu, miłości – możesz przeszukać Pismo Święte właśnie pod tym kątem, skupiając się tylko na wątku, który w tym momencie Cię interesuje.
  10. Rozważanie i rozmowa chrześcijan – wspólne czytanie Pisma Świętego przez ludzi ochrzczonych ma moc, ponieważ chrześcijanie są w szczególny sposób „dopadnięci” przez Ducha Świętego, który działa w Kościele. Bóg delikatnie posługuje się i działa przez ludzi, którzy tego chcą, a więc we wspólnocie mogę się o nim dowiedzieć dużo więcej niż w pojedynkę.
  11. Targum – zapisz na środku dużej kartki fragment Biblii, a dookoła zapisuj osobisty komentarz, parafrazy tekstu oraz przemyślenia dotyczące poszczególnych słów, zdań, większych części.
  12. Medytacja czasowa – daj sobie określony czas na medytację i pochylenie się nad konkretnym fragmentem. Nie zniechęcaj się, gdy po chwili nie będziesz wiedzieć, co dalej. Trwanie w bliskości Słowa Bożego ma sens nawet, gdy nie pojawiają się żadne mądre myśli czy doznania. To bardzo wartościowa metoda, bo pozwala wyczyścić nasz umysł i realnie przygotowuje na usłyszenie Boga mówiącego swoje Słowo.
  13. Odkrycie Biblii w Liturgii – istnieje ścisła łączność między Słowem Bożym a tym, co dzieje się na Mszy Świętej. Spróbuj odnaleźć te połączenia. Spróbuj także odkrywać źródła znaków liturgicznych w Piśmie Świętym.
  14. Metoda historyczno-krytyczna – wymaga ciekawości świata biblijnego. Warto sięgnąć po komentarz lub słownik (nawet ten na końcu Pisma Świętego) tłumaczący ówczesne realia, charakterystyczne terminy, które dziś rozumiemy całkiem inaczej. Ta metoda pozwala zrozumieć kontekst kulturowy i geograficzny (mapy!). Odkryj różne ciekawostki językowe jak np. biblijne gatunki literackie czy też wewnętrzne odniesienia do innych tekstów Biblijnych (Jaką księgę najczęściej cytuje Pan Jezus i Nowy Testament?). To pozwoli Ci lepiej zrozumieć: kto, co, do kogo i dlaczego mówi.
  15. https://info.dominikanie.pl/2014/10/20-sposobow-czytania-pisma-swietego/


Metoda „pięciu palców”

Przed studiowaniem Bożego słowa należy się wewnętrznie uspokoić i wyciszyć oraz pomodlić do Ducha Świętego. 

Przedmiotem studiowania mogą być różne fragmenty Biblii. 

Po przeczytaniu – najlepiej kilkukrotnym – należy odpowiedzieć na pięć pytań. 

Lewa dłoń może służyć za ściągawkę, dzięki której łatwiej ci będzie je zapamiętać:

􀀳 Palec serdeczny, czyli ten od pierścionków zaręczynowych i obrączek – Szukamy, co ten fragment mówi o Bożej miłości.

􀀳 Palec wskazujący, którym można pogrozić, gdy ktoś narozrabia – Co w ten fragment mówi o grzechu?

􀀳 Kciuk, którym życzymy sobie powodzenia – Czy są w tym fragmencie jakieś wskazówki dla życia – co dobrego mogę zrobić?

􀀳 Palec środkowy, niejako oś, wokół której wszystko się obraca – Jaka jest główna myśl tego fragmentu? Jak można ją wyrazić w jednym zdaniu?

􀀳 Zagięty mały palec, który układa się w znak zapytania – Czego nie rozumiem w tym fragmencie? Na jakie pytanie nie potrafi ę odpowiedzieć?


  • (Łk 15,11-24) 






  • przypowieści o siewcy (Mt 13,1-31)