klasa 8 lekcja 31. JAK SPOTKAĆ ŻYWEGO JEZUSA? OBECNOŚĆ CHRYSTUSA W LITURGII

Cuda eucharystyczne potwierdzeniem obecności Boga


Chrystus jest zawsze z nami



„A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata” (Mt 28,20).


– Kiedy i gdzie możemy spotkać żywego Chrystusa?


„Liturgia to oficjalny kult Kościoła. Liturgia nie jest wydarzeniem, podczas którego ciekawie się dyskutuje, lub słucha świetnej muzyki. Liturgii się nie robi i nie wymyśla. Ona jest czymś żywym i owocem ponad dwóch tysiącleci wiary Kościoła. Liturgia jest wydarzeniem świętym, czcigodnym. Staje się pasjonująca, gdy się czuje, że Bóg jest obecny pod postacią jej świętych znaków”.

(Youcat, p. 167)

„LITURGIA to doskonałe uwielbienie Boga i uświęcenie ludzi dokonywane przez Jezusa Chrystusa – Jedynego i Najwyższego Kapłana Nowego Przymierza razem z Kościołem (…) w liturgii jest wykonywany także całkowity kult publiczny Kościoła”.

Encyklopedia katolicka,


Liturgia to wszelki kult oddawany Bogu. Podczas liturgii jednocześnie dokonuje się uwielbienie Boga i uświęcenie człowieka.


Eucharystii spotykamy żywego Boga

„Chrystus jest zawsze obecny w swoim Kościele, szczególnie w czynnościach liturgicznych. Jest obecny we Mszy Świętej: czy to w osobie odprawiającego, gdyż «Ten sam, który kiedyś ofiarował się na krzyżu, obecnie ofiaruje się przez posługę kapłanów», czy też zwłaszcza pod postaciami eucharystycznymi. Obecny jest mocą swoją w sakramentach tak, że gdy ktoś chrzci, sam Chrystus chrzci. Jest obecny w swoim Słowie, albowiem gdy w Kościele czyta się Pismo Święte, wówczas On sam mówi. Jest obecny wreszcie, gdy Kościół modli się i śpiewa psalmy, gdyż On sam obiecał: «Gdzie dwaj albo trzej są zgromadzeni w imię moje, tam Ja jestem pośród nich»”.

(Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”, 7)


Chrystus jest obecny:

  • w swoim Słowie 
  • pod postaciami eucharystycznymi 
  • w osobie odprawiającego
  • gdy Kościół modli się 
  • w sakramentach
  • w znaku wspólnoty




Świadomy udział w Eucharystii

Gdy kapłan odprawia Mszę Świętą, Chrystus ofiaruje się za mnie.
Gdy przyjmuję Ciało Chrystusa, On jest obecny we mnie.
Gdy kapłan udzielał mi chrztu, chrzcił mnie Chrystus.
Gdy słucham Ewangelii, słucham Chrystusa.
Gdy modlę się, Chrystus jest ze mną.