- podręcznik str. 164-166 (proszę przeczytać treść lekcji)
Proszę również
skorzystać z zamieszczonych materiałów, gdzie zawarte są informacje, które
ułatwią przerobienie lekcji:
– Jakie emocje wywołuje „język konfliktu” w osobie, która go słyszy?
– Dlaczego tak łatwo podczas konfliktu używać przykrych słów?
![]() |
PRZECZYTAJ FRAGMENTY Z PISMA ŚWIĘTEGO:
„Wszystko więc, co byście chcieli, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie”
(Mt 7,12) https://www.biblijni.pl/Mt,7,12-12
„Kto spośród was jest mądry i rozsądny? Niech wykaże się w swoim nienagannym postępowaniu uczynkami dokonanymi z łagodnością właściwą mądrości. Ale jeśli żywicie w sercach waszych gorzką zazdrość i skłonność do kłótni, to nie przechwalajcie się i nie kłamcie wbrew prawdzie.
Nie na tym polega zstępująca z góry mądrość, ale mądrość ziemska, zmysłowa i szatańska. Gdzie bowiem zazdrość i żądza sporu, tam też bezład i wszelki występek.
Mądrość zaś zstępująca z góry jest przede wszystkim czysta, dalej – skłonna do zgody, ustępliwa, posłuszna, pełna miłosierdzia i dobrych owoców, wolna od względów ludzkich i obłudy. Owoc zaś sprawiedliwości sieją w pokoju ci, którzy zaprowadzają pokój”.
(Jk 3,13-18) https://www.biblijni.pl/Jk,3,13-18
Jedną z cech mądrości jest umiejętność łagodzenia sporów i rozwiązywania konfliktów własnych i innych osób.
Sposób rozstrzygnięcia konfliktu nazywamy strategią. Jedna ze strategii proponuje, by poszukać odpowiedzi na pytanie, dlaczego druga osoba postąpiła tak, a nie inaczej. Dodatkowo eksperyment pokaże, że uczucia towarzyszące konfliktom nie wynikają bezpośrednio z wydarzenia, jakie ma miejsce, ale z naszych myśli, które się rodzą, kiedy czegoś doświadczamy.
1. WYDARZENIE – wpisz sytuację, z której rodzi się konflikt. Możesz wybrać jeden z powodów konfliktów podanych wcześniej, np. Mama zabrania mi wyjść na dyskotekę.
2. Przeskocz do wiersza UCZUCIA i tam wpisz uczucia, jakie rodzą się w tobie w takiej sytuacji, np. złość, smutek, jestem rozgniewany, zły, wściekły itp.
3. Wróć do wiersza MYŚLI i wpisz to, co myślisz w tej sytuacji o rodzicach, np. Mama nie rozumie, jakie to dla mnie ważne. Nigdy nie chce, żebym się dobrze bawił.
4. Teraz w czwartym wierszu MYŚLI ZASTĘPCZE wpiszcie pozytywną myśl o postawie mamy, np. Mama w ten sposób dba o moje bezpieczeństwo. Na dzień dyskoteki zaplanowane jest przyjęcie rodzinne i mama chce, bym był w domu. To nie ostatnia zabawa w tym roku. Zmiana myśli zmienia także uczucia.
Kiedyś do Jezusa podszedł Piotr i zapytał, ile razy ma przebaczyć, jeśli jego brat wykroczy przeciwko niemu. Czy aż siedem razy? Jezus odpowiedział mu, że nie siedem, lecz aż siedemdziesiąt siedem razy. I opowiedział Piotrowi taką przypowieść.
„Dlatego podobne jest królestwo niebieskie do króla, który chciał się rozliczyć ze swymi sługami. Gdy zaczął się rozliczać, przyprowadzono mu jednego, który był mu winien dziesięć tysięcy talentów. Ponieważ nie miał z czego ich oddać, pan kazał sprzedać go razem z żoną, dziećmi i całym jego mieniem, aby dług w ten sposób odzyskać. Wtedy sługa padł mu do stóp i prosił go: «Panie, okaż mi swą cierpliwość, a wszystko ci oddam». Pan ulitował się nad owym sługą, uwolnił go i dług mu darował. Lecz gdy sługa ów wyszedł, spotkał jednego ze współsług, który mu był winien sto denarów. Chwycił go i zaczął dusić, mówiąc: «Oddaj, coś winien!» Jego współsługa padł przed nim i prosił go: «Okaż mi swą cierpliwość, a oddam tobie». On jednak nie chciał, lecz poszedł i wtrącił go do więzienia, dopóki nie odda długu”.„Współsłudzy jego, widząc, co się działo, bardzo się zasmucili. Poszli i opowiedzieli swemu panu wszystko, co zaszło. Wtedy pan jego, wezwawszy go, rzekł mu: «Sługo niegodziwy! Darowałem ci cały ten dług, ponieważ mnie prosiłeś. Czyż więc i ty nie powinieneś był ulitować się nad swoim współsługą, jak ja ulitowałem się nad tobą?» I uniósłszy się gniewem, pan jego kazał wydać go katom, dopóki mu nie odda całego długu. Podobnie uczyni wam Ojciec mój niebieski, jeżeli każdy z was nie przebaczy z serca swemu bratu”.
(Mt 18,23-30) https://www.biblijni.pl/Mt,18,23-35
– Jaką kwotę miał do oddania królowi pierwszy sługa?
– Ile miał oddać pierwszemu słudze jego współsługa?
„100 denarów” równanie: 6000 denarów x 10 000 = 60 000 000 denarów
Sto denarów to wartość odpowiadająca stu dniom pracy robotnika. Dziesięć tysięcy talentów to suma niemożliwa do spłacenia, ponieważ jeden talent miał równowartość sześciu tysięcy denarów.
– Dlaczego pan darował tak duży dług swojemu słudze?
– Jak obdarowany przez pana sługa zareagował na dług współsługi?
– Dlaczego nie darował mu długu, tak jak jemu darowano?
– Dlaczego przebaczenie jest tak ważne?
– Co może być naszym długiem wobec innych?
– Co jest naszym długiem wobec Boga?
– Do kogo jesteśmy bardziej podobni: do króla czy nielitościwego współsługi?
Chrześcijanin powinien zawsze przebaczać, ponieważ każdy z nas otrzymuje od Boga dar przebaczania. On darowuje nam ogromny dług naszych grzechów i daje nam możliwość darowania długów innym. Nigdy nie jesteśmy w stanie spłacić długu, jaki mamy wobec Boga. Dobroć i przebaczenie innym, a nawet darowanie kary są niewielkim procentem naszego długu za dobroć Boga wobec nas.
Jak unikać konfliktów z rodzicami i nie tylko?
Dotrzymuj złożonych obietnic.
Wypełniaj swoje obowiązki.
Mów prawdę.
Pracuj nad swoim charakterem.
Panuj nad formami wyrażania gniewu (staraj się zachowywać spokój).
Zawsze szukaj porozumienia i rozmawiaj.
Nie żałuj swojego czasu dla innych.
Jeżeli wyrządziłeś komuś krzywdę, przyznaj się, przeproś i napraw.
Kiedy ktoś wyrządził ci krzywdę, wybaczaj.
Nie potępiaj ludzi.
Miej „zdrowe” poczucie humoru. Naucz się żartować z samego siebie.
Aby rozwiązać konflikt, który już zaistniał, warto:
wysłuchać argumentów drugiej strony,
wspólnie szukać kompromisu,
poprosić o pomoc kogoś innego,
jeśli wymaga tego sytuacja i jest to możliwe, przeprosić i umieć się wycofać,
przebaczyć i dążyć do zgody,
modlić się wspólnie.
Konflikt to nie walka, ale wyzwanie. Może on także być czymś pozytywnym.
Dzięki niemu można więcej dowiedzieć się o sobie, o tym, czego naprawdę chcę.
Dla ambitnych: