klasa 7 lekcja 21. Dlaczego nas wyprowadziłeś z Egiptu? – Mojżesz

  • podręcznik str. 69-71 (proszę przeczytać treść lekcji) 

Proszę również skorzystać z zamieszczonych materiałów, gdzie zawarte są informacje, które ułatwią przerobienie lekcji:

 

Izraelici w niewoli egipskiej


– Kogo Bóg posłał do udręczonego ludu, by wyprowadził go z niewoli?
– Jak brzmi imię Boga, które Bóg ujawnił Mojżeszowi?
– Ile plag Bóg zesłał na Egipt, gdy faraon nie chciał uwolnić ludu?
– Co poprzedziło wyjście Izraelitów z niewoli?
– W jaki sposób naród przeszedł przez Morze Czerwone?
– Jak długo Izraelici wędrowali przez pustynię do Ziemi Obiecanej?
– Co wydarzyło się na górze Synaj?
– W jaki sposób Bóg opiekował się narodem podczas wędrówki do Ziemi Obiecanej?

Bóg wyprowadza z niewoli

„Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. Zstąpiłem, aby go wyrwać z Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej, do ziemi, która opływa w mleko i miód (…). Idź przeto teraz,
oto posyłam cię do faraona, i wyprowadź mój lud, Izraelitów, z Egiptu». 
Mojżesz zaś rzekł Bogu: «Oto pójdę do Izraelitów i powiem im: Bóg ojców naszych posłał mię do was. Lecz gdy oni mnie zapytają, jakie jest Jego imię, cóż im mam powiedzieć?». Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEM, KTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was»”.
(Wj 3,7-8.10.13-14)

– W jakim celu Bóg posyła Mojżesza do Egiptu?
– Dlaczego Bóg chce wyzwolić naród?
– Jaki kraj chce im podarować?
– Co oznacza imię „JESTEM, KTÓRY JESTEM”?

Prośby cierpiącego narodu wybranego dotarły do Boga. On sam stwierdza „nasłuchałem się narzekań”. Bóg chce przypomnieć narodowi wybranemu, że nadal jest dla nich Bogiem, jak był dla Abrahama, Izaaka czy Jakuba. Mojżesz ma im powiedzieć, że to ten sam Bóg, którego czcili ich praojcowie, chce się nimi opiekować. Mojżeszowi nie od razu udało się wyprowadzić lud z Egiptu. Pomimo wielu negocjacji z faraonem, sytuacja Izraelitów pogorszyła się. Faraon nakazał im więcej pracować i nawet 10 plag zesłanych na Egipt nie zmieniło zdania faraona. Dopiero śmierć wszystkich pierworodnych w Egipcie umożliwiła ucieczkę cierpiącemu ludowi. Ale nawet wtedy faraon wysłał pościg za uciekinierami, który zakończył się śmiercią jego wojska w wodach Morza Czerwonego.


Mój „Egipt” (zniewolenia i lęki)

  Współczesny człowiek również staje się niewolnikiem. I niekoniecznie musi to dotyczyć braku wolności związanej z prześladowaniami.

– Co może być duchową niewolą młodego człowieka?
– Dlaczego wiele osób trwa w swoich zniewoleniach?
– Co powinien zrobić, aby stać się człowiekiem wolnym wewnętrznie?

Zniewolić może własny egoizm, pycha, upokarzanie innych, lęk. Wewnętrzną wolność można utracić przez komputer, gry, narkotyki, alkohol, trwanie w grzechu.

„Odpowiedział im Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Każdy, kto popełnia grzech, jest niewolnikiem grzechu. A niewolnik nie pozostaje w domu na zawsze, lecz Syn przebywa na zawsze. Jeżeli więc Syn was wyzwoli, wówczas będziecie rzeczywiście wolni”.
(J 8,34-36)

Podczas czytania wybierzcie jeden z zarzutów stawianych przez młodych ludzi i napiszcie odpowiedź w imieniu Boga. Uzasadnijcie, dlaczego warto pokonywać w życiu trudności, by zyskać wytrwałość. Możecie zacząć słowami:

„Młody człowieku, chcę byś był wolny…”.
– Dlaczego muszę się uczyć?
– Po co mam chodzić do szkoły?
– Znowu muszę ćwiczyć na WF-ie.
– Dlaczego mam pomagać innym?
– Dlaczego nie mogę więcej grać na komputerze?
– Dlaczego nie mogę spróbować piwa?
– Dlaczego nie mogę zapalić papierosa?
– Dlaczego mam słuchać rodziców?

Prawdziwa wolność jest tam, gdzie dobrowolnie czynimy dobro i dbamy o swój duchowy rozwój. Są dwa rodzaje wolności: wolność od… i wolność do… (zobacz w podręczniku str. 70) "WOLNOŚĆ". 

Bóg stawia na naszej drodze „Mojżeszów”, którzy prowadzą nas do wolności.
Nie mają z nami łatwo, podobnie jak Mojżesz z narodem wybranym. Ciągle narzekamy i buntujemy się.

W ciszy zastanówcie się:
– Kto jest waszym przewodnikiem do wolności?
– Jak reagujecie na jego upomnienia?
– Czy jesteście wdzięczni za jego pomoc?


Dla ambitnych: