Klasa 7 lekcja: 8. ZAPRZYJAŹNIĆ SIĘ Z INNYMI – WOLONTARIAT

 Wartość pomocy innym:

􀁺 Pomaganie innym sprawia, że czuję się wartościowym człowiekiem.

􀁺 Jeśli ja pomogę komuś, to w przyszłości ktoś mnie pomoże.

􀁺 Pomoc nie jest bezinteresowna.

􀁺 Pomoc innym daje radość.

􀁺 Warto zrobić coś dla innych.

􀁺 Pomagam, to znaczy walczę o godne życie.

􀁺 Moja pomoc budzi w potrzebujących chęć życia.

􀁺 Ludzie pomagają z litości.

􀁺 Gdy pomagam, świat staje się piękniejszy.

􀁺 Słabi potrzebują pomocy.

􀁺 Pomagam innym, bo mam taki zawód i jest on dobrze płatny.

􀁺 Pomaganie to dobry pomysł na wolny czas.

􀁺 Pomaganie to zdobywanie nowych doświadczeń.

􀁺 Pomagam, bo poznaję nowych ludzi.


«Więcej szczęścia jest w dawaniu aniżeli w braniu» (Dz 20, 35)

Jezus mówi o szczęściu, jakie płynie z czynienia dobra i służenia pomocą innym. Tym szczęściem możemy się cieszyć wiecznie, gdy spełnimy pragnienie Jezusa 

„byłem głodny, a daliście mi jeść; byłem chory, a odwiedziliście Mnie” (Mt 25,35-36).


– W jakich sytuacjach ludzie pomagają innym?

– Kto pomaga?




https://www.youtube.com/watch?v=F497x4cKKEY



Uporządkuj określenia na te, które waszym zdaniem pasują do idei wolontariatu i te, które jej zaprzeczają:

􀁺 płatna,
􀁺 bezpłatna,
􀁺 świadoma decyzja o udzielaniu pomocy,
􀁺 udzielenie pomocy „przy okazji”,
􀁺 dobrowolna,
􀁺 z przymusu,
􀁺 pomaganie najbliższym (rodzinie, przyjaciołom),
􀁺 pomaganie osobom nieznajomym,
􀁺 pomagam sam (indywidualna),
􀁺 pomagam w grupie,
􀁺 pomagam jeden raz (akcyjna),
􀁺 stale


Akcje szkolne i parafialne – planowanie inicjatyw wolontariatu

Oczekujący pomocy:
• biedni w parafii,
• uczniowie słabi w nauce,
• zwierzęta ze schroniska,
• chorzy w hospicjum,
• osoby niepełnosprawne,
• osoby starsze w parafii,
• młodsi koledzy i koleżanki.